19.9.2016

Mannerheimin lastensuojeluliiton Valkealan yhdistyksen kannanotto Valkealan kirkonkylän koulun sisäilmaongelmien vuoksi,

Valkealan kirkonkylän koulun sisäilmaongelmat on otettava vakavasti. MLL Valkealan yhdistyksessä olemme huolissamme erityisesti lasten terveydentilasta ja turvallisesta oppimisympäristöstä, mutta myös perheiden jaksamisesta.  Lasten sairauspoissaolot lisäävät vanhempien poissaoloja työpaikoilta, infektiokierteet vaikuttavat perheiden jaksamiseen. Myötätuntomme on myös henkilökunnan puolella.

Olemme tutustuneet koulusta tehtyihin sisäilma- ja korjattavuusraportteihin (viimeisin 16.8.2016). Koulurakennus on 1970- ja 80-luvuilla rakennetuilta osiltaan tullut elinkaarensa päähän. Työterveyslaitos on viimeisimmässä mikrobianalyysissään löytänyt osasta riskikohteista lähetetyistä näytteistä vahvoja viitteitä vaurioista. Tulkintaohjeen mukaisesti tulos viittaa materiaalin kostumiseen tai vaurioon, jos näytteessä on elinkykyisiä sieni-itiöitä runsaasti, tai jos kosteusvaurioon viittaavia mikrobeja esiintyy runsaasti. Neljässä lähetetyistä näytteistä löytyy vahva viite vaurioon (esim. Aspergillus versicolor, joka on yleinen hometalojen mikrobi ). Koulun vakava sisäilmatilanne (maakellarin haju) on jokaisen vierailijan havaittavissa esimerkiksi alakerran aulassa, ruokalakäytävässä tai liikuntasalissa.

Altistuminen johtaa täysin terveilläkin ihmisillä eriasteiseen oireiluun: esim. limakalvojen turpoaminen, silmien ärtyminen, nenän vuotaminen, säryt, kivut, väsymys, iho-oireet. Altistuminen voi johtaa elimistön jatkuvaan tulehdustilaan, hengitystieongelmiin, altistumiseen infektioille sekä lääkärikäynteihin ja antibioottikierteisiin. Oireita on vaikea erottaa normaalista flunssakauden ja tartuntatautikauden oireilusta. Olennaista on oireilun pitkittyminen ja oireiden katoaminen viikonloppuisin ja loma-aikoina. Tehdyistä kyselyistä ja terveydentilan seurannasta on löytynyt selkeää näyttöä oireilusta.

MLL:n lakimies Esa Iivonen korostaa, että lapsella on oikeus turvalliseen ja terveelliseen opiskeluympäristöön, opetukseen, parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan ja kehitykseen, eikä lasta saa syrjiä. Lapsilla on oppivelvollisuus, heidän on käytävä koulussa. YK:n lasten oikeuksien yleissopimuksen mukaan julkisen vallan toimissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu (3 artikla 1 kohta). Suomen perustuslain mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaisen oikeus terveelliseen ympäristöön (20§ 2 momentti). MLL:n arvojen keskiössä ovat lapsen ja lapsuuden arvostus, yhteisvastuu, inhimillisyys ja yhdenvertaisuus. Opiskelu terveellisessä ympäristössä on lapsen perusoikeus, jota ei saa taloudellisista tai poliittisista syistä jättää huomioimatta. Meillä aikuisilla on yhteisvastuu huolehtia, että lasten oikeudet toteutuvat.

Vetoamme Kouvolan kaupungin päättäjiin valtuustossa, kunnanhallituksessa, lasten ja nuorten lautakunnassa sekä asiaa käsitteleviin virkamiehiin tilaliikelaitoksessa ja muilla tahoilla – kantakaa vastuuta, tehkää ratkaisuja pikaisesti.

MLL:n Valkealan yhdistyksen hallitus